Våra drömmar och berättelser

Öppet brev till Migrationsverket

Publicerad 2016-10-26 14:40:16 i Allmänt,

AFGHANISTAN ÄR INTE SÄKERT!

Vi ska berätta en text om situationen i Afghanistan och Iran.Varför alla Hazarer människor lämnade deras land och de åkte till andra länder.Till exempel till Iran ,Pakistan eller andra landar och alla Hazarer  gillar deras land. Men tyvärr kan vi inte bo i Afghanistan.

 Första  vill vi  säga något om nationaliteter i Afghanistan. I Afghanistan bor många nationaliteter men fyra av de är jättekända: Hazarer, Tajek, Pashto, Uzbik och de fyra nationaliteter har bråkat med varandra om makt, om städer, om fina provinser och Hazarerna kan inte kämpa med dem. Därför att få människor i Afghanistan tillhör Hazarerna  medan Pashto, Tajek,Uzbik har stor befolking och alla Hazarer  kan inte kriga med de, alla Hazarer blir dödade  och Talibanerna tror att Hazarer inte  är  från Afghanistan. De tror att 600 hundra år sedan alla Hazarer kom från ett annat land till Afghanistan, därför dödar de oss, vi måste lämna Afghanistan och resa till Pakistan,Iran eller annat land. I Pakistan dödar talibanerna oss också och Iran skickar oss till Afghanistan. I Afghanistan dödar Talibanerna oss och vi vet inte vad ska vi göra. Vi hoppas Sverige accepterar oss. Men de vill inte och vi vet inte var vi kan leva. Om Afghanistan var säkert och tryggt skulle vi aldrig ha lämnat vårt land och utsatt oss för en farlig flykt.

 Tyvärr vissa människor i Sverige tror att vi är terrorister eller de tror att vi är som Talibanerna. Men vi är inte som de. Bara vi vill forsätta våra liv. Och vissa människor tror att Afghanistan är ett fattigt land. Vi vill säga till de att Afghanistan är inte så fattiga som de tror. Bara Afghanistan är farligt inte fattigt.
 
Vi ska ge ett exempel från en av oss. Till exempel var mitt liv i Afghanistan bra tills min pappa blev mördad av talibanerna när jag var sju år gammal. Och jag bodde i en fin by i Afghanistan. Min pappa jobbade i Ghazni provinser med regering. Och han köpte ett fin hus för oss i min by. Vårt hus hade två våningar. Och vi hade många kor,får,stor mark för plantering.Tyvärr talibanerna dödade min pappa som ett djur i Ghazni Provinsen.
 
Efter det bodde jag med farbror.Han var snäll men alltid sjuk.Och när jag var tio år gammal dog min  farbror och jag blev ensam i min by.Sen men farbrors fru och vår chef i min by,,en person som han har mycket makt i en by han är chef,De tagit allt som tillhöra min familj. Tyvärr jag blev ensam och mitt liv blev jättesvårt dag för dag. Och när jag var 13 år gammal sa de gamla människorna till mig att jag måste lämna Afghanistan. Annars skulle Talibanerna döda mig.
 
Om Migrationsverket skickar oss till Afghanistan kommertalibanerna att döda oss.Och vi är mjbinte i Europa för picknick bara för att vi vill fortsätta våra liv.Snälla skicka oss inte till detta  farliga land.
 
 Till sist  ska vi berätta om Iran. Iran är ett rasistiskt land och alla de gör allt som de vill med oss. Och de tror att vi är djur. Vi kan inte gå till skolan eller till parken och vi blir förföljda när vi är i städerna. Om går vi till skolan måste vi betala jättemycket pengar till Irans regering. När vi jobbar för iranska människor betalar de inte för att vi är illegalt i Iran och vi kan  inte göra något. När polisen arresterar oss i Iran  skickar de oss till Afghanistan eller till Syrien för krig. Alla Hazarer är som slavar i Iran. Vi vill inte berätta om Iran för att Iran är en rasistiskt land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Vi ska berätta om oss och vår klass. Vi går på Kungsgårdsgymnasiet i klass spra6d. Vi är nitton elever i vår klass. Vår lärare heter Matilda. Hon är jättesnäll mot oss. Vi kommer från Afghanistan, och vi har samma språk. Nästan alla har bott ett år i Sverige.Vi har 8 ämnen som består av matematik, svenska, bild, idrott, religion, geografi, modersmål, engelska. Vi kan säga hej på två Språk: Svenska och Dari. Vår klass är rolig. Alla elever är bra på olika saker och har olika egenskaper. Alla elever i vår klass vill lära sig mycket, men alla är besviken för att Sverige har bestämt att skicka oss tillbaka till Afghanistan. När vi tänkar på det vi kan inte lära oss så bra.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela